تلفن تماس و مشاوره با وکیل در امور ورشکستگی: 86095469 و 86095462

حکم ورشکستگی:

ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی در نتیجه توقف از تادیه وجوهی که بر عهده اوست حاصل می شود.

بنابراین حصول ورشکستگی تاجر نیازمند دو شرط است:

1) تاجر بودن ورشکسته:

چه تجار حقیقی و چه شرکتهای تجارتی. برای اینکه کسی تاجر تلقی شده و حکم ورشکستگی او صادر شود، لازم نسیت نام او در دفتر ثبت تجارتی ثبت شده باشد. احراز ورشکستگی با دادگاه است.

2) توقف ورشکسته از تادیه دیون:

اگر از اوضاع و احوال قضیه چنین برآید که؛ پرداخت تمام یا قسمتی از دیون حال تاجر از دارایی سهل الوصول (منظور نقدینگی های تاجر یا اعتبار قابل استفاده ای است که ممکن است نزد بانکها یا موسسات اعتباری داشته باشد) او ممکن نیست، باید او را متوقف اعلام نمود و حکم ورشکستگی اش را صادر کرد.

در مورد ورشکستگی لازم نیست دارایی تاجر از بدهی او کمتر باشد. بلکه کافی است نتواند دیون حال خود را از دارایی موجودش بپردازد تا متوقف اعلام شود.

دادگاه صالح برای رسیدگی به امر ورشکستگی:

دادگاه های عمومی و انقلاب طبق مقررات آیین دادرسی مدنی به امر ورشکستگی رسیدگی کرده، حکم صادر می کند.

اشخاصی که می توانند تقاضای ورشکستگی تاجر را تقدیم کنند:

الف) بر حسب اظهار خود تاجر:

تاجر باید در ظرف سه روز از تاریخ وقفه ای که در تادیه قروض یا سایر تعهدات نقدی او حاصل شده است، توقف خود را به دفتر محکمه بدایت محل اقامت خود اظهار نموده و صورت حساب دارایی و کلیه دفاتر تجارتی خود را به دفتر محکمه مزبور تسلیم نماید.

ب) به موجب تقاضای یک یا چند نفر از طلبکارها:

بنابراین اولا: لازم نیست همه طلبکارن تاجر ورشکستگی او را تقاضا کنند و تقاضای یک نفر از آنها کافی است.

ثانیا: میزان طلب طلبکارانی که تقاضا می کنند موثر در مقام نیست.

ثالثا: نوع دین در صدور حکم ورشکستگی تاثیری ندارد و به همین دلیل طلبکاری که طلب با وثیقه دارد با طلبکار عادی یا دارای حق رجحان تفاوتی ندارد. مع ذلک طلب باید مسلم باشد و تشخیص این امر با دادگاه صادر کننده حکم ورشکستگی است. به علاوه لازم است موعد پرداخت دین رسیده باشد و طلبکاری که هنوز مدتی تا سررسید طلب او باقی است و طلبکاری که طلب او مشروط است و شرط هنوز تحقق پیدا نکرده است نمی تواند صدور حکم ورشکستگی تاجر را تقاضا کند.

ج) بر حسب تقاضای مدعی العموم بدایت:

دخالت دادستان به علت اهمیتی است که صدور حکم ورشکستگی تجار در اقتصاد مملکت دارد.

شرایط صدور حکم ورشکستگی:

پس از دریافت تقاضای صدور حکم ورشکستگی، دادگاه صلاحیت دار، مطابق مقررات آیین دادرسی مدنی به طور اختصاری به مساله رسیدگی خواهد کرد.

در دادرسی اختصاری، الزاما جهت رسیدگی از طرفین دعوت به عمل می آید و در تاریخ، روز و ساعت معین، جلسه با ابلاغ قبلی به طرفین برگزار می شود. حضور طرفین الزامی نیست. لکن ابلاغ وقت به طرفین لازم است.

البته لازم به ذکر است اگرچه رسیدگی به امور ورشکستگی به طور اختصاری صورت می گیرد، تعیین وقت های طولانی برای رسیدگی در دادگاه مشکل ایجاد می کند، به ویژه در مورد شرکت های بزرگ که کارکنان بسیاری دارند. بنابراین بهتر است به امور ورشکستگی به صورت فردی و خارج از نوبت رسیدگی شود تا در مدت کوتاهی هم وضع ورشکسته معلوم گردد که آیا باید به تجارتش ادامه دهد یا خیر و هم وضع طلبکاران.

حکم دادگاه:

حکم ورشکستگی اثر عام دارد و فقط طرفین دعوا را در برنمی گیرد.

آگهی حکم دادگاه:

از آنجا که حکم ورشکستگی تاجر نه تنها نسبت به کسانی که در دعوای توقف شرکت کرده اند، بلکه نسبت به اشخاص دیگر هم موثر است، منطقی است که به اطلاع عموم برسد و این امر نیز از طریق آگهی در جراید صورت می گیرد.

اجرای موقت حکم:

حکم ورشکستگی برخلاف اصول کلی، بلافاصله پس از صدور قابل اجرا است بنابراین حکم ورشکستگی به طور موقت اجرا می شود.

http://www.iranlawyer.net


سایت وکیل دادگستری ورشکستگی ,تاجر ,دادگاه ,رسیدگی ,لازم ,صدور ,ورشکستگی تاجر ,امور ورشکستگی ,آیین دادرسی ,دادرسی مدنی ,دفتر محکمه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تابستون هر از گاهی جان موزیک همه چیز از همه جا فرهنگ سازی در دانشگاه علوم ماورا