Related image     سید حسن صدر می‌نویسد: با اینکه شیخ العراقین در سالهای بعد 1270 ق تاهنگام وفات مشغول تعمیر مشاهد مشرفه بود و اینکار بسیار مهم را از طرف ناصرالدین شاه به عهده داشت، در عین حال همواره تدریس داشت و در هر یک از مشاهد مشرفه که بود، از مجلس درس او تعدادی از اهل فضل شرکت می‌کردند. من شنیدم که به پدرم قدس سره میگفت: (در این تار یخ سید حسن صدر شاید ده ساله بود) اینکه من از تهران به عتبات آمدم، برای این بود [که] در بسیاری از مسائل فقهی اشکال داشتم و آنجا کسی که برای حل آن مشکلات با او مباحثه و گفتگو کنم، نبود؛ اما میدانستم که عراق مجمع اهل فضل است؛ پس تصمیم گرفتم که به عراق بیایم؛ اولا  برای مباحثات با فضلا و حل مشکلات علمی که داشتم و ثانیا تعمیر عتبات عالیات.


صاحب نجوم السماء می‌نویسد: این بزرگوار کتابخانه عظیم الشأن داشت که جامع کتب اکثر فنون بود. وقتی که آیة الله فی العالمین مولانا السید حامدحسین (صاحب عبقات االنوار) به زیارت عتبات عالیات مشرف شده بودند، با جناب شیخ مرحوم مالقی شدند و ازکتابخانه شان نقل بعضی کتب حاصل نمودند که هنوز در کتابخانه عامره آن جناب طیب الله مضجعه موجوداست؛ از آن جمله کتاب المناقب اخطب خوارزم (مناقب خوارزمی) که بر پشت نسخه اش آن جناب به دست مبارک خود این عبارت ثبت فرموده‌اند:
«درسال 1283 در کربلای معلی این نسخه را از روی نسخه‌ای که نزد عالم عامل فاضل کامل زبدةالفقهاء عمدة النبلاء مجتهد تحریر الصدرا شهیر الشیخ عبدالحسین طهرانی داشت، ایامه استنساخ نمودیم».سید حسن صدر مینویسد: در تهران کتابخانه خوبی برای خود فراهم کرده بود و هنگامی که به عراق آمد، بسیاری از آن کتابها را آورد و با بذل اموال کثیر، نسخه‌های نفیسی را با استنساخ و یا به آنها افزود تا آنجا که در عراق کتابخانه‌ای مهمتر از کتابخانه او نبود و همه آن کتابخانه را به طالب و دانشمندانی که بتوانند از آن کتابها استفاده کنند، وقف نمود و تولیت آن را با اوالد خود قرار داد. اما طولی نکشید که آنها از دنیا رفتند و کسی نبود که از آن کتابخانه حفاظت کند؛ از این رو بسیاری از نسخه‌های آن از بین رفت.
آیت الله شیخ عبد الحسین تهرانی کتابخانه ,عراق ,جناب ,بسیاری ,عتبات ,عتبات عالیات ,مشاهد مشرفه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اخبار بازیگران و هنرمندان asheghetabiat لوکس فروش دفتر بسیج اساتید آموزشگاه زبان آنلاین وطندوست معرفی کالا شهربابک چادر، تاج عفت طراحی و چاپ | ست اداری،سربرگ،پاکت،لوگو،بروشور