از جمله آثار ماندگار آیت الله شیخ عبدالحسین تهرانی، که برکاتش تا امروز هم شامل حال مردم شده است، مسجد و مدرسه موقوفه ایشان است. طی نوشته‌های گذشته توضیح داده شد که ملک اصلی مسجد متعلق به مادر امیرنظام بود که از طرف امیر نظام به شیخ عبدالحسین اهدا شد. ایشان نیز با هدف بهره مندی مردم، تمام آن را وقف نمودند. این ملک در زمان قاجار بصورت اداره ی مشترک مدرسه و مسجد نگهداری می‌شد ولی امروزه این دو جدا از هم اداره می‌شوند.

وقف سنت حسنه ای است که از گذشته در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام، با هدفمند و روشن ساختن مسیر آن، به طور مؤثرتری بر آن تأکید کرده است. از جمله کارکردهای مهم وقف، در ایجاد و حفظ بناهای تاریخی و مذهبی بوده که نقش مهمی در ماندگاری و انتقال مفاهیم آثار گذشتگان تا کنون داشته است.

در قرآن آیاتی به سنت حسنه وقف اشاره دارند که از جمله به آیه زیر می‌توان اشاره کرد:

«لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون»(آل عمران/ 92)

[هرگز به مقام بر و نیکی نخواهید رسید مگر این که از آنچه که دوست دارید، انفاق کنید.]

 

بدون شک برای انفاق،راههای گوناگونی وجود دارد که وقف یکی از مهم ترین مصادیق آن می باشد. در ضمن نیل به مقام ابرار ومقربین نیازمند انفاق از چیزهایی است که محبوب انسان است و معمولا دل کندن از آنها کاری بس دشوار به نظر می رسد به ویژه در وقف که موقوفه از ملکیت واقف خارج شده و به مالک حقیقی یعنی خداوند متعال واگذار می گردد.

ائمه نیز به این سنت توجه ویژه‌ای داشتند و در تاریخ، از موقوفات و توصیه ایشان وقف، حکایات بسیاری وجود دارد.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غابه(جایی نزدیک مدینه در راه شام) وقتی کنار چاه هم رسید، مسلمانان گفتند: ای رسول خدا آیا این چاه را مصادره نمی کنید؟ فرمود: خیر، ولی یک نفر این چاه را بخرد و بهای آن صدقه داده شود. طلحه بن عبیدالله آن را و وقف کرد.(المغازی / ج1/ ص547)

وقف به لحاظ مصالح عمومی گوناگون و متنوعی که از دیرباز تا کنون بر آن استوار بوده که می‌توان رایج‌ترین آن را تعلیم و تربیت رایگان و احداث مدارس و تهیه امکانات تحصیلی دانست.

بناهای عام المنفعه ای همچون کاروانسراها، حسینه‌ها، تکایا، و درمانگاه‌ها، قنات‌ها، احداث، مرمت، و جفظ شده اند که وجود موقوفاتی مهم بر بناهای مذهبی مثل مساجد و مدارس علمیه و . خود گواهی صادق بر این مدعاست.

وقف که در آن اصل مال می­‌ماند و منافع و عواید آن در امور عامل المنفعه مصرف می­شود کار نیکی است که تا به حال توانسته است در ساماندهی و پابرجایی بناهای با ارزش تاریخی و به موازات آن جامعه و زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی داشته باشد.

-----------------

تلخیصی از: مقاله سنت وقف و نقش آن در ماندگاری بناهای تاریخی، نجم‌الدین خوش روش وقف در قرآن و سنت، فریبا شهیدی فر
آیت الله شیخ عبد الحسین تهرانی بناهای ,وجود ,داشته ,ایشان ,مسجد ,الله ,وجود دارد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تک تو تک دانلود برای شما سجاده فرش مسجد - قیمت فرش سجاده ای - فرش نمازخانه ای - فرش محرابی درب و پنجره دوجداره جشن سينمايي آكادمي افسانه زندگي مشاورین ها عشق ابدی